Een goede callcenter headset is essentieel voor een succesvolle werkdag. Het beïnvloedt jouw comfort en productiviteit en daarnaast ook de kwaliteit van jouw service en klanttevredenheid. Welke callcenter headset voor jou de juiste is? Hieronder vind je een aantal tips om de beste headset te kiezen. Heb je na aanleiding van de tips nog vragen of wil je persoonlijk advies? Bel of mail dan naar onze headsetspecialisten.
Een van de belangrijkste factoren bij het kiezen van een callcenter headset is comfort. Als je de hele werkdag telefoneert, draag je de headset voor een langere periode. Dan is het wel zo prettig dat je een callcenter headset hebt, die comfortabel genoeg is om dagelijks 6 tot 8 uur te dragen. Kies daarom voor een headset met verstelbare hoofdband, comfortabele oorkussens en een lichtgewicht ontwerp. Zoals je ook op ons kennisblog over comfortabele headset kunt lezen, is comfort voor iedereen anders. Bepaal voor jezelf wat jij belangrijk vindt.
In een callcenter wordt natuurlijk veel gebeld. Naast oplossingen op de werkvloer, zoals geluidsschermen, helpt een headset ook bij het onderdrukken van omgevingsgeluid voor de klant. Hiervoor is het belangrijk dat de callcenter headset een kwalitatieve microfoon heeft. Kies daarom een noise cancelling headset met een microfoon die omgevingsgeluid filtert. Zo hindert dit het gesprek met de klant niet.
Als medewerker in het callcenter is het ook fijn om zelf weinig last te hebben van de gesprekken om je heen. Kies je voor een active noise cancellation headset, dan zorgt de ANC technologie in de oorschelp ervoor dat jij het omgevingsgeluid niet hoort. Je kunt je dus nog beter focussen op het gesprek.
Zowel bedrade als draadloze USB headsets zijn plug en play, maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de callcenter headset compatibel is met jouw telefoonsysteem of softphone applicatie. Gebruik je Microsoft Teams? Dan zal een Teams gecertificeerde headset wenselijk zijn. In de meeste andere gevallen, kies je voor een UC (Unified Communications) headset. Kies je een bedrade QD headset, dan kan het zijn dat je een extra kabeltje nodig hebt om de aansluiting mogelijk te maken.
Draadloze headsets bieden meer bewegingsvrijheid, maar hebben een beperkte batterijduur. Bedrade headsets bieden een betrouwbare verbinding, maar beperken de bewegingsvrijheid. Daarnaast kan de kabel breken door onzorgvuldig gebruik. Voor een goede callcenter headset, maakt het niet uit of je een draadloze of bedrade oplossing hebt. Kies daarom wat jouw voorkeur heeft.
Binnen draadloze headsets bestaan twee richtingen: DECT headsets en Bluetooth headsets. Hierover lees je ook meer op onze kennisblog over de belangrijkste verschillen tussen DECT en Bluetooth. DECT headsets hebben een betrouwbare verbinding, groot bereik en vaak een uitstekende microfoon. Hierdoor kunnen ze wel een iets hoger stroomverbruik hebben. Daarnaast zijn ze alleen te koppelen via een USB-dongle of basisstation. Bluetooth headsets zijn universeel koppelbaar (met vaak twee of meer devices) en hebben een langere accuduur. Ze hebben een kort bereik (gemiddeld 20-30 meter) en zijn storingsgevoeliger. Hierdoor zijn ze niet zo geschikt als callcenter headset. We raden daarom aan, om te kiezen voor een DECT headset.
Het is bij zowel bedrade als draadloze USB-headsets niet mogelijk om twee headsets aan te sluiten op één computer. Jouw telefoonsysteem of softphone applicatie zal dit altijd als twee verschillende geluidsapparaten zien. Wil je toch een trainingsopstelling neerzetten, om bijvoorbeeld iemand in te werken? Dan kies je voor een analoge QD (Quickdisconnect) trainingsset. Vraag onze experts gerust naar de mogelijkheden. Bij DECT headsets met basisstation is het vaak mogelijk om meerdere callcenter headsets aan te sluiten op één basisstation. Headsetwinkel heeft een aantal pakketten samengesteld om het bestellen makkelijker te maken, deze zijn hier terug te vinden.
Wil je een goede callcenter headset, dan kies je voor comfort, duurzaamheid en kwaliteit omdat de headset de hele dag gedragen wordt. Het maakt hierbij niet uit of de headset bedraad is of niet. Ook is het belangrijk dat de headset omgevingsgeluid vermindert, dus raden wij aan om een headset met ruisonderdrukking te kiezen. DECT headsets zijn minder storingsgevoelig bij hoge aantallen, dus ideaal voor in callcenters. Een DECT headset heeft dus de voorkeur in vergelijking met Bluetooth. Kijk tenslotte of de headset compatible is met jullie huidige telefoonsysteem en lees de ervaringen die andere klanten met de headset hebben.
Neem dan contact op met onze productspecialisten en bespreek ook de mogelijkheid tot het testen van een headset. Bel of Whatsapp naar 030 669 1223 of stuur een e-mail naar info@headsetwinkel.nl. Wij helpen je graag met het vinden van een passende oplossing.